Pages

Sejarah Sekolah

Sekolah Kebangsaan Seri Pengkalan telah ditubuhkan pada tahun 1955 di atas sebidang tanah yang terletak di Parit Kuda, Semerah, Batu Pahat. Tanah tersebut dibeli daripada Tuan Haji Jaafar bin Ain yang merupakan pemilik tanah.

Pembinaan sekolah ini mendapat kerjasama daripada penduduk setempat yang sama-sama menyumbang tenaga dan wang ringgit bagi memastikan projek yang ingin dilaksanakan berjalan lancar. Dalam projek yang dirancang, penduduk telah melantik Cikgu Haji Jasmon bin Md. Said selaku Pengerusi dan Tuan Haji Kamaluddin dilantik sebagai Penaung. Tanah yang dibeli adalah daripada sumbangan penduduk yang telah sama-sama membantu menderma dengan ketetapan bayaran RM5.00 setiap orang berdasarkan kepada setiap ekar tanah yang dimiliki. Hasil sumbangan derma ini, penduduk telah berjaya mengumpul wang sebanyak RM3000.00.

Diatas sebidang tanah yang telah dibeli tersebut, penduduk bersama-sama bergotong-royong mendirikan sebuah bangunan kayu yang mempunyai empat bilik darjah. Selain itu, sebuah rumah untuk guru besar turut dibina. Proses pembinaan ini memakan masa sehingga lima bulan untuk disiapkan.

Sekolah ini telah diberi nama Sekolah Kebangsaan Seri Pengkalan oleh Allahyarham Tuan Syed Esa. Nama ini sesuai kerana Parit Kuda ketika itu merupakan sebuah pengkalan untuk mengangkut batu dari Minyak Beku bagi pembinaan jalan raya Batu Pahat – Muar.

Tuan Haji Ayub bin Harun telah dilantik sebagai Guru Besar pertama bagi sekolah ini. Beliau dibantu oleh empat orang guru dan Jemaah Pengurus dimana pengerusinya ketika itu ialah Allahyarham Wakit bin Ibrahim. Sehingga kini seramai sepuluh orang guru besar telah dan sedang memberikan khidmat di sekolah ini. Murid-murid yang belajar di sekolah ini terdiri daripada anak-anak penduduk Kampung Parit Kuda, Kampung Parit Sangit, Kampung Parit Bisu, Kampung Parit Sidek dan Kampung Parit Sempadan dalam Mukim 1 Lubok, Semerah Batu Pahat.

kelas.jpg

Bangunan bilik darjah yang dibina pada tahun 1968

Seiring dengan peredaran zaman dan pertambahan bilangan murid, beberapa bangunan baru telah dibina dari semasa ke semasa. Pada tahun 1968, sebuah bangunan baru yang mempunyai tiga bilik darjah telah dibina bersebelahan dengan bangunan asal. Pada tahun 1990 pula, bangunan asal yang dibina oleh penduduk telah dirobohkan dan digantikan dengan bangunan tiga tingkat. Selain itu, bangunan kantin turut dibangunkan dihadapan bangunan baru tiga tingkat tersebut.



3tingkat.jpg








Bangunan sekolah 3 tingkat

Peruntukan yang diperoleh membolehkan bangunan makmal komputer dibina pada tahun 2001. Makmal ini mula beroperasi pada tahun 2002 yang menempatkan 11 buah komputer, sebuah projektor, sebuah pengimbas, sebuah pencetak dan sebuah pelayan. Bangunan pra sekolah dan taman permainan pula dibina pada akhir tahun 2006 bersebelahan makmal komputer.





makmal.jpg

pra.jpg




Bangunan Makmal Komputer

Bangunan Pra Sekolah - Pengkalan Permata

Sunday, March 21, 2010

1. Pemecahan Kepada Kumpulan (Chunking)

- Beberapa butir maklumat yang tidak berkaitan dikumpul menjadi satu kumpulan mengikut keseragaman tertentu

- Purata chunk yang mampu diterima mental ialah 7 dan paling banyak, 9

- Ia memerlukan irama tertentu supaya lebih diingati disamping mengurangkan kebosanan

2. Gabungan Huruf Pertama

- Setiap huruf awal digabungkan menjadi satu perkataan yang bermakna

- Gabungan huruf ini juga mempunyai susunan tertentu yang ada fungsinya

3. Daya Imaginasi

- Bahan lisan boleh digantikan kepada bahan lukisan dengan pembentukan w atak-watak dibayangkan dalam fikiran. Ianya diberi gambaran supaya lebih jelas.

- "Visual is more powerful than verbal" Daya ingatan dapat dipertingkatkan sekiranya sesuatu maklumat itu diberi ga mbaran melalui daya imaginasi kerana ia lebih jelas serta kekal kalau diban dingkan dengan maklumat dalam bentuk lisan.

4. Mempunyai Makna

- Beberapa maklumat itu boleh dibuat pembahagian mengikut kumpulan tertentu berdasarkan fungsi yang sama

- Maklumat yang ingin dingati boleh dihubungkaitkan supaya dibentuk dalam satu ayat

- Sekiranya maklumat yang ingin diingati adalah terlalu panjang, hubungkait boleh dilaksanakan dengan membentuk satu cerita.

5. Membuat Peta Minda

- Penggunaan satu imej sahaja sudah dapat menjelaskan beribu-ribu perkataan serta menambahkan daya ingatan seseorang.

- Kata kunci berada hampir di bahagian tengah dan idea yang kurang penting berada di bahagian penghujungnya.

- Setiap perkataan hendaklah ditulis dengan huruf besar.

- Setiap perkataan ditulis atas setiap garisan dan setiap garisan hendaklah bersambung dengan beberapa garisan berkaitan.

- Perkataan-perkataan disusun mengikut ruang yang berkaitan.

- Gunakan warna yang terang.

- Peta minda dihasilkan secara bersahaja.

6. Cara Lokasi

- Mestilah berdekatan dengan beberapa ciri-ciri kesinambungan semulajadi.

- Lokasi yang mudah digambarkan.

- Tempat itu boleh berupa tempat yang benar-benar wujud atau rekaan se mata-mata.

7. Penggunaan Kata Kunci

- Perkataan yang hendak diingati digantikan dengan perkataan yang lain tetapi mempunyai persamaan makna.

- Beri gambaran mental pada kata kunci supaya dapat dibayangkan di dalam minda dan cuba terjemahkan.

8. Penggunaan Gambarajah

- Carta pai dan graf bar boleh membantu mengingati maklumat yang ada kaitannya dengan kuantiti.

- Garisan masa, carta aliran, piramid dan susunan tangga lebih sesuai d igunakan untuk mengingati maklumat dalam bentuk peraturan, cara dan langkah -langkah tertentu yang mempunyai susunan tetap.

- Cara ini boleh membantu pelajar mengulangkaji pelajaran dalam menghadapi peperiksaan. Ia juga meringkaskan nota panjang menjadi pendek, jelas serta menarik.

9. Penggunaan Penanda Wacana

- Teknik ini menghubungkan beberapa fakta daripada satu idea kepada satu idea yang mempunyai kesinambungannya.

- Penanda wacana lebih berkesan sekiranya seringkali digunakan.

10. Penggunaan Soalan

- Dapat membantu menjurustumpukan maklumat umum kepada maklumat penting yang perlu diingati.

- Cara ini juga memudahkan proses penyelidikan, pembacaan, pengulangkajian dan pembelajaran dilaksanakan.

0 comments:

Post a Comment